Brink Race Products © 2003
Adjustable
kill time from 20 ms to 150 ms.
Shift
recovery time, minimum time between shifts, is 5 ms.
All inputs and outputs are protected against
a short circuit, reverse polarity and are immune to noise. The box however must
be connected according to the installations instructions for a proper function.
The BrinkShifter-2 contains a LM7812 voltage regulator, IPS021 Power MOSFET
relay driver and a NE7555 C-MOS timer besides standard components such as
diodes, 1% metal film resistors, heavy duty alu-capacitors, a red LED and a
270° potentiometer. An external driver relay is included.
Most cheap boxes that doesn’t make use of
electronics but only use a capacitor, a resistor and a relay have a second of
“recharge” time when no shifts can be performed. That is unacceptable for
example if you experience wheel spin from 1st to 2nd gear
shifts and you immediately want to shift into 3rd gear. That is
impossible with the “El Cheapo” box but not a problem with this fully
electronic design.
Voltage
supply: Max 24 V, min 10 V.
Current
consumption: Max 1 A, min 7 mA (idle).
Relay driver
output: Max 1 A.
Kill input
current sink: Max 33 mA (you can use a very small switch).
RED +12V from battery
BLUE 0V/GROUND/CHASSIS
from the common source (don’t spread out the ground signals!)
BROWN Output, to
relay driver "85" (both outputs are “hot”, do NOT ground)
WHITE/BLACK Output,
to relay driver "86"
PINK/GREEN Kill
input (both inputs are “hot”, do NOT ground)
GRAY Kill input
Wire from +12V ignition to relay "30" (common pole).
Wire from
relay "87a" (normally
closed) to ignition coils.
Connect RED/+12V to a source capable of
supplying a minimum of 12 Volt and 1 Amp.
Connect the BLUE/GROUND to the one and only chassis
ground you have on the vehicle, most often a common terminal coming straight
from the battery negative terminal. Do not make use of more than one grounding
point unless such device is only for indication use only and not a signal
source such as an ignition timing sensor.
Connect BROWN/85 to the relay terminal marked
"85".
Connect WHITE/BLACK/86 to the relay terminal
marked "86".
Connect Ignition/+12V to the relay terminal
marked "30".
Connect the
relay terminal marked "87a"
to the plus/+ side of the ignition coils.
Connect the PINK/GREEN/KILL to one of the shifter switch terminals.
Connect the GRAY/KILL to the other shifter switch terminal.
Note 1:
Vibrations will interrupt the helper relay so the relay must be installed in
such way that it is protected against vibrations so that it will not disrupt
the ignition.
Note 2: If
you have a Dyna2000 ignition you can connect the helper relay in such way that
it will tell the Dyna2000 to kill the ignition. Please see the Dyna2000
instructions.
When the PINK/KILL and the GRAY/KILL are
closed/connected to each other, the relay is activated only once until the
wires are opened/disconnected again. The “one-shot” activation/kill time is
adjustable between 20 to 150 ms with the turn knob (potentiometer) on the box.
Max clock-wise is the longest kill time.
The PINK and GRAY "kill" wires has
to be opened/disconnected for at least 5 milliseconds for the box to be armed
and allowed to shift again after completed shift sequence.
Web site http://andersbrink.se/ e-mail: andersbrinks@hotmail.com
Brink Race
Products © 2003
Justerbar dödartid mellan 20 till 150 millisekunder (0.02
– 0.15 sekund)
Återställningstid för att kunna utföra nästa växling är 5
ms, 0.005 sekunder.
Alla ingångar och
utgångar är skyddade mot kortslutning, polväxling och elektriska störningar
(från tändning etc). Lådan måste dock anslutas enligt
installationsanvisningarna för att fungera enligt specifikation.
BrinkShifter-2’an innehåller en LM7812 spänningsregulator, en IPS021 Power
MOSFET relädrivare och en SA555N tidskrets förrutom standardkomponenter som
till exempel dioder, 1% metallfilmsmotstånd, torrtantalkondensatorer, en röd
lysdiod och en 270° vridpotentiometer. Kitet inkluderar ett växlande relä som
skall anslutas utanför lådan.
Alla “billiga”
quickshifters som inte använder någon annan elektronik än ett motstånd, en kondensator
och ett relä har en återställningstid på minst en sekund innan nästa växling
kan ske utan att växlingstiden blir för kort. Det är inte godtagbart om du till
exempel får hjulspinn när du växlar från ettan till tvåan och omedelbart vill
lägga i treans växel för att inte förlora någon tid och samtidigt lugna ned
bakdäcket (sluta spinna). Det är omöjligt med ”billigare” (inte nödvändigtvis
billigare i inköpspris) varianter av Quickshifters men det går alldeles lysande
med den här helelektroniska konstruktionen.
Matninsspänning: 10 till 25 Volt.
Strömförbrukning: 0.07 till 1 Ampere (inaktiv/aktiv).
Reläutgångens drivkraft: Max 1 Ampere.
Dödaringånges aktiva strömnivå är 33 mA, dvs du kan använda en väldigt liten
omkopplare.
RÖD Ingång, Matninsspänning, +12 Volt
BLÅ Ingång, JORD/NOLLA/CHASSI/0 Volt
BRUN Utgång, Reläkontakt "85"
(dessa signaler får EJ jordas)
VIT/SVART Utgång, Reläkontakt "86"
ROSA/GRÖN Ingång, dödare (dessa signaler får EJ
jordas)
GRÅ Ingång, dödare
Anslut den RÖDA/+12V
kabeln till en strömkälla som kan leverera minst 12 Volt och 1 A. Anslut den BLÅ/JORD kabeln till den enda (och
gemensamma) jordpunkten du har på ditt fordon. Använd inte flera olika
jordpunkter på ditt fordon annat än till saker som inte ska avge signaler. Din
tändplatta t.ex. måste absolut anslutas till fordonets gemensamma
jordanslutning för att motså störningar så effektivt som möjligt.
Anslut BRUN/85
till reläkontakten "85".
Anslut VIT/SVART/86
till reläkontakten "86".
Anslut Tändning/+12V
till reläkontakten "30".
Anslut reläkontakten "87a" till plus/positiva sidan på tändspolarna.
Anslut ROSA/GRÖN/Dödare till en av
dödarkontaktens anslutningar (t.ex. bromsljuskontakt).
Anslut GRÅ/Dödare
till den andra dödarkontaktens anslutning.
Obs 1) Kraftiga vibrationer kan störa det medföljande
växlingsreläet och därigenom störa tändningen. Montera reläet på ett sådant
sätt att det inte påverkas av vibrationer i chassit. Montera lämpligtvis reläet
med en gummiupphängning eller inlindad i skumgummi.
Obs 2) Om du har en Dyna2000 tändning kan du ansluta
reläet på ett sådant sätt att det styr Dyna2000 tändningens inbyggda
”dödarfunktion”. Se instruktion för Dyna2000.
Obs 3) Du kan använda din tut-knapp som dödarsignal.
Koppla då den ROSA/Dödare kabeln
till den kontakt på signalhornet som inte
har +12V på sig i normalt läge. Om ditt kablage har en GRÖN kabel,
anslut den GRÅ istället för den ROSA kabeln (som ju inte finns
;-).
Dvs, har du ROSA/GRÅ kabelstam, anslut den ROSA. Har du
GRÅ/GRÖN kabelstam, anslut den GRÅ.
Kortfattat, du ska jorda en kabel. I enda fallet den ROSA,
i det andra – den GRÅ.
Skillnaden är enbart färgmässig.
Slutkläm, i ena fallet är ROSA/GRÅ = IN-SIGNAL/JORD, i
det andra fallet är GRÅ/GRÖN = IN-SIGNAL/JORD. You get it, uppfattat? Om inte,
låt nån tredje person installera lådan åt dig.
När de ROSA/GRÅ och GRÅ/GRÖN kablarna ansluts till varandra kommer reläet att aktiveras
en enda gång till dess att kablarna har separerats/öppnats igen. Dödartiden är
inställbar mellan 0.02 till 0.15 sekunder med hjälp av vredet på lådan.
Maximalt medurs ger längst dödartid. En lämplig grundinställning är mittemellan
de båda ändlägena.
De ROSA/GRÅ och GRÅ/GRÖN ”dödar” kablarna måste brytas i minst 5 millisekunder (0.005
sekunder) för att lådan ska återaktiveras och vara beredd för nästa växling.
Justera tiden med vredet så att den
precis börjar missa växlingar, vrid sen tillbaka vredet en eller två
siffor/markeringar. Vill du spara på växellådan, ställ då upp ytterligare en
eller två siffors för längre dödartid.
Lycka till! /anders
@ andersbrink.se