MIRA ventilfräsning, ventilsätesjobb, ventiljobb, portning och plastning med epoxy för
Suzuki GSX, GSXR, och GSF (Bandit och Katana), well - även HUSA och KTM.

Uppdaterat 2010-07-23 21:20

Nu är det slut med portningsjobb!
Jag har
sålt MIRA-fräsen.

Du som är gör-det-själv'are, "portnings-skola" (well...) med bilder längre ner på sidan!


Legacy information...

Tjenna! Jag heter Anders Brink, bor i Hedesunda och trimmar och renoverar topplock för gsxr750, gsxr1100
luft/olje och vattenkyld samt gamla gsx'er förrutom att tävla lite i SDC Super Pro Stret Bike,
  NDRS Super Gas Bike och Lazzat plus i princip alla gat-race som körs. ;-)

Trimningen sker på min sparsamma fritid så det är inget 7-16 jobb, därför kan
det hända att jag tyvärr måste avsäga mig jobb emellanåt då även mina egna
hojar går sönder ibland och kräver lite omvårdnad.

Är uppe i topplock #43 och de sitter monterade på allt ifrån vanliga gathojar
våldsamt trimmande Super Pro Street Bike turbohojar. Maila mig för mer info om
när, var och hur det kan bli ett bättre gasflöde i ditt topplock.

Alla priser inklusive moms, dvs jag är en privatperson (man får dra ihop ca 30000 på en hobby per år).
 

Wow, två ihopbyggda hojar - som går att köra! :-)Längst in i garaget - där bor jag! ;-)


 Dynokurva på min gathoj, 1371cc Bandit 2004-05-26, 173 hp 143 Nm (snällt trimmad för gata, dvs mycket bottenvrid)

dyno-2004-05-26_tn.jpg (1651 bytes)NDRS Sundsvall 2004dyno-af-2004-05-26_tn.jpg (2862 bytes)  NDRS Mantorp 2003
13.5:1 JE, 31/26 22cc Lazer Mike Level 6, Cam Motion Gx9/Gx7, RS40


Verktyg jag använder:

 


Arbeten jag kan utföra, dock inte plana topplock (det kan din lokala mekaniska firma göra för en femhundring):


Tips: Om dina ventilstyrningar är slitna kommer även dina ventiler att slitas ned mycket fortare än normalt. Är det radiella glappet på ventilkantarellens kant 0.50 mm eller större vid 7-9 mm lyft ska du byta styrningarna. Dvs jag gör inga (vägrar göra helt enkelt) ventiljobb på ett topplock om ventilstyrningarna är slitna eftersom det inte finns någonting som centrerar/styr fräsverktyget tillräckligt noga för att jag (och i slutändan du) ska blir nöjd med mitt jobb. Byta styrningar är dock varken svårt eller speciellt dyrt (fast allt är ju förståss relativt).

Notera, du står för allt material som ska användas/bytas och det är du som ser till att jag har allt material innan jag börjar jobba med ditt topplock
Betalning sker vid eller innan leverans till bankkonto eller kontanter.



Referenser: Kurt Geschwindt och Ronny Nordgren på http://www.ncracing.com/ . Kurts gsxr1186 turbo, race-portad av mig med 30/26 ventiler, gav 353 hästar på deras MJP Dyno (en ökning med 50 hästar jämfört med samma topplock fast oplastat och bara 28.5/25 ventiler) med bara 1.5 Bars laddtryck. Kurt laddar numera hela 2.1 bar! Ronnys topplock har 30 mm insugs- och 26.5 mm avgasventiler. Ronnys avgasventiler är för övrigt modifierade (den rostfria typen av inkonel) insugsventiler.

Kurre kör sin SuperProStreetBike 402 meter på
8.10 och 305 km/h i sluthastighet och Ronny sin ProStreetBike 402 meter på 8.50 och 286 km/h.
Kul att mina topplock sitter på de två snabbaste (2004-08-08) dragrace-hojarna i Sverige som kör utan stödhjul!


2004-12-30: Portning-skolan, del 1

1 - original valve job and original seat_tn.jpg (2910 bytes)
Så här ser en original gsxr750-topp ut med original ventiljobb och original ventilsäte.
Notera de fläskiga kanterna nedanför sätesbotten där Suzukis fräsverktyg stannar. Mindre bra, dvs uruselt flöde!

2 - 30mm radius valve job and original seat_tn.jpg (3565 bytes)
Här har jag använt ett fullradiestål och tagit upp sätet för 30 mm ventiler.
Notera hur trångt det är mellan ventilens tallrikskant och toppens förbränningsutrymme, det måste fixas.

3 - 30mm radius valve job and ported seat_tn.jpg (3559 bytes)
Så där ja, nu är det lite bättre flås mellan kanten på ventilen och förbränningsutrymmet,
men det finns fortfarande flöde kvar att hämta där. Mer om det senare. Som du ser har
jag även portat upp ventilsätet för att maximera volymen runt sätet. Avsiktligen
lite blurrig bild. ;-)  Notera den stora mängden spån som blir av den här operationen.

4 - ported exhaust port_tn.jpg (3129 bytes)
Färdig avgasport. På turbo-toppar vill jag inte gärna svetsa upp någon D-port eftersom
returpulsen (vid ca 90cm) inte kommer. Ska även plaska på lite alu-epoxy runt styrningen.

5 - exhaust seat job_tn.jpg (1814 bytes)
Avgasventilens sätesjobb. Avsiktligen stor tätningsyta på 1.50 mm för att få lite extra kylning.
Även här är det lite trångt mellan ventils tallrik och förbränningsutrymmet. Mer info kommer...

2005-01-02: Portning-skolan, del 2

6 - intake before epoxy_tn.jpg (2258 bytes)
Väl rengjord, uppruggad och avfettad insugsport är bästa basen för Splash Zone "Emergency
Repair Kit" epoxyn. Mats Apelgren (V8-trimmaren) säljer "knådan" i Sverige. Det går även
att använda Devcon F samt F2 aluminium epoxy - fast det är inte knådbart utan funkar mer
som vanlig epoxy och flyter ut lite. Vad som är bäst? Well... det får nog du avgöra själv.

7 - intake with epoxy applied_tn.jpg (2209 bytes)
Epoxyn ditlagd, funkar ungefär som modellera - fast kladdigare. Delvis löslig i vatten (innan den härdar)
som gör att det går att få det rätt snyggt redan från början. PVC eller Latex-handskar är ett måste.
Låt härda över natten, helst i 30-gradig värme. Varken varmare eller kallare.

2005-01-04: Portning-skolan, del 2.1

8 - intake bowl with epoxy applied_finished_tn.jpg (1187 bytes)

9 - intake bowl with epoxy applied_finished_tn.jpg (1743 bytes)
Bearbetad potta, bilder från båda håll. Återstår nu bara "golvet" och korta radien samt att rensa ur
ventilstyrningarna från epoxy med en 5.00 mm styrningsfräs.

2005-01-05: Portning-skolan, del 3 (sista delen)

10 - intake with epoxy - ported and finished_tn.jpg (2372 bytes)
Golvet putsat till en snygg radie och insuget är rektangulärt vid den "tajta" passagen,
dvs den passage/strypning som ger ökad gashastiget om det är rätt utfört.

11 - combustion chamber - just started_tn.jpg (1668 bytes)
Styrningarna upprensade. Påbörjat öppnandet kring ventilerna så att öppningsarean gentemot
ventil/säte även blir lika mellan ventil/förbränningsutrymme. Notera att den arean är ca 25%
av ventilens diameter. Här fuskas det mycket bland trimmarna för att "behålla" kompressionen
men den lilla effektförlust som kompressionssänkning överträffas vida av det större insugsflöde
man får, dvs ökad gasthastighet - som man ju vill ha, gärna mer av.

12 - combustion chamber - finished, not cleaned up_tn.jpg (2084 bytes)
Slutresultatet, tillputsat och slipat. Tjusigt värre! Återstår endast att borsta bort epoxyrester
från sätena samt montera ventiler - i det här fallet, 30 mm insugs och 26.5 mm avgas.

13 - combustion chamber - finished_tn.jpg (2306 bytes)Rengjort!

Vad kan man förvänta sig få ut av en sån här portning med 30/26.5? En 1340cc gsxr1127'a
ger med helt plana kolvtoppar 11.2:1 i kompression med den här lilla 24 cc toppen, med
Mikuni RS40-förgasare och ett hyffsat öppet avgassystem och originaltändning (som f.ö.
räcker för minst 300 hästar) ska du få ut runt 180 hästar på bakhjulet. Med hetare
kamaxlar och 31.5/27.5 ventiler, nånstans runt 195 hästar. Med Lectron 44'ors
förgasare, runt 205 hästar. Med ett Murray "stepped" sidewinder ca 215 hästar.

Vill du ha värre flås än så här, lär du kontakta någon som orkar montera utflyttade
ventilstyrningar och mycket mera jobb bakom det hela. Som du kanske märkt tog
det mig 7 dagar à 4 timmar att få toppen i den här skicket. Kostnad hos en etablerad
trimmare, förmodligen runt 15000 kronor, exklusive ventiler.

Så - vad väntar du på? Slå sönder spargrisen, köp verktyg och börja trimma! :-)

 

2005-01-06: Ventilrenovering

14 - valves, one old & one cleaned_tn.jpg (1885 bytes)
Den vänstra ventilen kommer ur en gsxr-750 motor som gått 3000 mil. Notera hur svårt
koksad "baksidan" på ventilen är. Det kan bidra till detonation om det vill sig riktigt illa!
Det största problemet är att insuget flödar väldigt dåligt med en koksad ventil.
Ventilen till höger är rengjord - och det är så den ser ut om man har gjort ett ventiljobb
vid 600-mila servicen. Har man även kört in hojen "rätt", dvs med varierande belastning
och inte "kärringkört" den, kan ventilen ha en chans att förbli ren och flöda bra hela sin livstid.

14 - valves, one old & one rebuild_tn.jpg (1853 bytes)
Här kan du se den modifiering av insugsventiler jag gör för att få dem att bli avgasventiler.
Har man tur är insugsventilerna i Inkonel-stål, dvs rostfritt och icke-magnetiskt och man kan
då slipa om de 28.5 mm insugarna att bli 26.5 mm avgasventiler. Fungerar väldigt bra.
Utföres endast på begäran.



2004-11-22: Ännu nyare kamera! ;-)
forbranninsutrymme-2004-12-27-1_tn.jpg (2348 bytes)forbranninsutrymme-2004-12-27-2_tn.jpg (2364 bytes)forbranninsutrymme-2004-12-27-3_tn.jpg (2079 bytes)
Min egen 30/26 turbo-topp som fått lite epoxy ilagt samt
lite "uppflåsning" kring ventilerna i förbränningsutrymmet.

 

2004-12-18, ny kamera :-)
förbränningsutrymmet på Ronnys nya topplock (ej portat)förbränningsutrymmet på Ronnys nya topplock (ej portat)forbranninsutrymme-2004-12-18_tn.jpg (3836 bytes)
Ronny Nordgrens topp har fått ett 30/26.5 jobb samt lite epoxy pålagt,
återstår att städa upp efter plastningen och montering.

 

garaget december 2004 garaget december 2004
Garaget 2004-12-10

SSRO Tullinge 2004Närbild på sätesjobb inklusive ventiljobb/modifiering

Plastning av både korta och långa radienMat för en trim-nisse!Plastning med Devcon F2

Grottis-plastning
Wibbes topplock, trimmat av Grottis (RIP), reparerat av mig