Uppdaterat 2010-07-23 21:20
Nu är det slut med portningsjobb!
Jag
har sålt MIRA-fräsen.
Du som är gör-det-själv'are, "portnings-skola" (well...) med bilder längre ner på sidan!
Legacy information...
Tjenna!
Jag heter Anders Brink, bor i Hedesunda och trimmar och renoverar
topplock för gsxr750, gsxr1100
luft/olje
och vattenkyld samt gamla gsx'er förrutom att tävla lite i
SDC Super Pro Stret Bike,
NDRS
Super Gas Bike och Lazzat plus i princip alla gat-race som körs.
;-)
Trimningen
sker på min sparsamma fritid så det är inget 7-16
jobb, därför kan
det
hända att jag tyvärr måste avsäga mig jobb
emellanåt då även mina egna
hojar
går sönder ibland och kräver lite omvårdnad.
Är
uppe i topplock #43 och de sitter monterade på allt ifrån
vanliga gathojar
våldsamt
trimmande Super Pro Street Bike turbohojar. Maila mig för mer
info om
när,
var och hur det kan bli ett bättre gasflöde i ditt
topplock.
Alla
priser inklusive moms, dvs jag är en privatperson (man får
dra ihop ca 30000 på en hobby per år).
Dynokurva på min gathoj, 1371cc Bandit 2004-05-26, 173 hp 143 Nm (snällt trimmad för gata, dvs mycket bottenvrid)
13.5:1
JE, 31/26 22cc Lazer Mike Level 6, Cam Motion Gx9/Gx7, RS40
Verktyg jag använder:
MIRA-fräs VG85 med skärhuvud för sätesbredd från 20 - 35 mm. 1.00 och 1.50 skärstål. Flera olika profiler. Har styrningar för 4.50, 5.00 samt 5.50 mm ventilskaftdiameter (i flera olika steg om 0.02 mm) samt sätesverktyg plus "unshrouding", dvs öppna upp kring ventilerna i förbränningsutrymmet. Jag gör inga ventiljobb på toppar med ytte-pytte-små 4.00 mm ventilskaft (krävs industriella maskiner som inte använder ventilstyrning för att "träffa rätt").
Ventilstyrningsbrotschar och ventilstyrningshoning (typ flaskborstar).
Gammal (från 40-talet!) sten-ventilslip som klarar allt från stora tefat på 100 mm till små 25 mm ventiler.
Claes I Sjön miniatyrsvarv för slipning av sunkiga kantareller samt riktning av ventiler.
Biltema's billigaste luftdrivna slipmaskin för grovportning (håller lika länge som de dyra).
Black & Decker 650 (mycket bättre den vanliga Dremmel'n) för finliret vid portningen.
HSS-fräsar/roterade filar, våldsamt många i alla möjliga och omöjliga former och tandningar.
Diamantslipskivor (för renovering av kantarellen på ventilerna).
Slipstift, sliptrummor etc till förbannelse och i alla möjliga storlekar.
Bänkslipmaskin med bandslip (används bl.a. vid nedtagning av ventiler från 28.5 till 26.5).
Biltemas luftdrivna slaghammare för t.ex. montering av ventilsäten och styrningar.
Devcon F och Devcon F2 aluminium-epoxy samt Splash Zone epoxy. Kostar 1000 kronor att köpa för 500 gram.
Kylskåp, för påfyllning av lustgas och nedkylning av nya styrningar och säten före montering.
Värmeugn, för uppvärmning av topplock innan montering av nya styrningar och nya säten.
Arbeten jag kan utföra, dock inte plana topplock (det kan din lokala mekaniska firma göra för en femhundring):
Demontering
rengöring topplock, dvs vippor, vipparmsaxlar, ventilknaster,
fjädrar och tätningar. Du kan demontera själv om du
vill, dock ska allt medfölja toppen (inklusive insugsgummin)
när du skickar den till mig så att jag kan mäta in
ventiltryck, ventilskaftslängd med mera. Kamaxlarna behöver
du inte skicka med annat än om jag uttryckligen sagt att dom
ska skickas med. Avfettning.
Avsotning.
200
SEK.
Byte av
ventilstyrning. Nya ventiltätningar måste monteras
eftersom de gamla blir skadade vid demontering.
100
SEK per
styrning (eller per timme, vilket som blir billigast).
Bearbetning
ventilstyrning med brotch och honings-borste för rätt spel
till ventilskaftet. 0.04 mm på insug och 0.06 på avgas
för 5.00 skaft.
50
SEK per
styrning.
Installerar/byter
enstaka/skadade ventilsäten i mån av tid.
Timme-för-timme. MIRA-fräsen används även här.
Du står för materialet. Notera, detta kräver att
ventiltätningarna demonteras eftersom toppen värms upp
till 180 grader. Behöver det läggas till material,
svetsas, kostar det 500 kronor extra per förbränningsrum
eftersom jag inte gör det själv utan anlitar en firma för
svetsningen.
200
SEK per
påbörjad timme (normalt tar det 2 timmar per säte,
men längre tid om förbränningsytrymmet är
skadat).
Ventilsätesfräsning
med MIRA-fräs. Du tillhandahåller eventuellt nya
ventiler. Räkna med ca 5 hästar extra på en original
1100-motor. Viktig info... t.ex. gamla luft/olje gsxr1100 toppar är
alltid (jepp, kolla själv) otäta in emot tändstiftet.
Det beror på att spänningarna i topplocket runt
ventilsätena innemot tändsitftet "sjunker ihop"
så att ventilen inte kan täta mot sätet. Speciellt
drabbat är avgassätena. Notera, gäller originaltoppar
med originalsäten. Har man en gång väl fixat sätena
håller de tätt i framtiden - man kan kalla åtgärden
för en "inkörningsslipning".
100
SEK per säte.
Snik-portning
för gathojen. Anpassar insugsgummit mot toppen. Rensar upp
ventilsätena mot toppen samt den korta radien. Portar även
i förbränningsutrymmet, vid cross-flow. Vässar
insugdelaren. Räkna med ca 7 hästar på en
1100'a.
1500
SEK. (priset gäller
enbart portningen, inte demontering/montering etc)
Snik-race-portning
för gat/race-hojen. Allt som race-portningen innebär men
med original ventiler.
4500
SEK.
Race-portning.
Tar upp insuget maximalt för att motsvara ditt önskemål
om förgasarstorlek och D-portar insugskanalerna samt D-portar
avgaskanalerna om lämpligt. Strömlinjeforming av
ventilstyrningar. Portar ventilsätena. Plastar med epoxy
(Devcon F/F2 eller Splash Zone) för maximal gashastighet.
Bearbetning av förbränningsutrymmet för maximal
flöde, speciellt vid Cam Overlap. Räkna med 15 till 20
hästar på en gsxr1100'a utan andra modifieraringar. Med
andra modifieringar supportar en 30/26-topp ca 180 hästkrafter
på bakhjulet.Ventiljobb ingår i priset.
6000
SEK.
Pro race-portning
gsxr-1100 86-92. Installerar 31/27 ventiler. Isärflyttade
insugsrör, kräver t.ex. Lectron-förgasare.
Uppsvetsade avgasportar. Alla godsaker man kan göra med en topp
- förrutom att sprida styrningarna för 33/28 ventiler, det
överlåter jag åt fullblodsproffsen. Kräver
minst 85 mm kolvar. Du står för 16 nya ventiler, 16 nya
styrningar och ett set hårdare ventilfjädrar samt
titan-retainers plus röranslutningar för avgasröret
(jag kan tipsa om billiga inköpsställen i USA). Med ett
sätestryck på 60# krävs det hårdsvetsade
vipparmar i din motor.
20,000
SEK
Extra:
Epoxyportning på redan portat topplock.
2000
SEK.
Extra:
Montering av tätningar, ventiler och ventilfjädrar efter
avslutat ventiljobb, portning etc.
350
SEK.
Extra:
Montering av tätningar, ventiler och ventilfjädrar med
injustering av ventiltryck efter avslutat ventiljobb, portning
etc.
500
SEK
Extra:
Uppsvetsning av avgasportar.
1500
SEK
Extra:
Manuell inslipning av en ventil med slippasta, per styck.
40
SEK
Tips:
Om dina ventilstyrningar är slitna kommer även dina
ventiler att slitas ned mycket fortare än normalt. Är det
radiella glappet på ventilkantarellens kant 0.50 mm eller
större vid 7-9 mm lyft ska du byta styrningarna. Dvs jag gör
inga (vägrar göra helt enkelt) ventiljobb på ett
topplock om ventilstyrningarna är slitna eftersom det inte finns
någonting som centrerar/styr fräsverktyget tillräckligt
noga för att jag
(och i slutändan
du)
ska blir nöjd med mitt jobb. Byta styrningar är dock varken
svårt eller speciellt dyrt (fast allt är ju förståss
relativt).
Notera, du står för allt material som
ska användas/bytas och det är du som ser till att jag har
allt material innan jag börjar jobba med ditt topplock
Betalning
sker vid eller innan leverans till bankkonto eller kontanter.
Referenser:
Kurt
Geschwindt och Ronny Nordgren på http://www.ncracing.com/
. Kurts
gsxr1186 turbo, race-portad av mig med 30/26 ventiler, gav 353 hästar
på deras MJP Dyno (en ökning med 50 hästar jämfört
med samma topplock fast oplastat och bara 28.5/25 ventiler) med bara
1.5 Bars laddtryck. Kurt laddar numera hela 2.1 bar! Ronnys topplock
har 30 mm insugs- och 26.5 mm avgasventiler. Ronnys avgasventiler är
för övrigt modifierade (den rostfria typen av inkonel)
insugsventiler.
Kurre kör sin SuperProStreetBike 402
meter på 8.10
och 305 km/h
i sluthastighet och Ronny sin ProStreetBike 402 meter på 8.50
och 286
km/h.
Kul att mina topplock sitter på de två
snabbaste (2004-08-08) dragrace-hojarna i Sverige som kör utan
stödhjul!
2004-12-30: Portning-skolan, del 1
Så
här ser en original gsxr750-topp ut med original ventiljobb och
original ventilsäte.
Notera de fläskiga kanterna
nedanför sätesbotten där Suzukis fräsverktyg
stannar. Mindre bra, dvs uruselt flöde!
Här
har jag använt ett fullradiestål och tagit upp sätet
för 30 mm ventiler.
Notera hur trångt det är
mellan ventilens tallrikskant och toppens förbränningsutrymme,
det måste fixas.
Så
där ja, nu är det lite bättre flås mellan kanten
på ventilen och förbränningsutrymmet,
men det
finns fortfarande flöde kvar att hämta där. Mer om det
senare. Som du ser har
jag även portat upp ventilsätet
för att maximera volymen runt sätet. Avsiktligen
lite
blurrig bild. ;-) Notera den stora mängden spån som
blir av den här operationen.
Färdig
avgasport. På turbo-toppar vill jag inte gärna svetsa upp
någon D-port eftersom
returpulsen (vid ca 90cm) inte kommer.
Ska även plaska på lite alu-epoxy runt styrningen.
Avgasventilens
sätesjobb. Avsiktligen stor tätningsyta på 1.50 mm
för att få lite extra kylning.
Även här är
det lite trångt mellan ventils tallrik och
förbränningsutrymmet. Mer info kommer...
2005-01-02: Portning-skolan, del 2
Väl
rengjord, uppruggad och avfettad insugsport är bästa basen
för Splash Zone "Emergency
Repair Kit" epoxyn.
Mats Apelgren (V8-trimmaren) säljer "knådan" i
Sverige. Det går även
att använda Devcon F samt
F2 aluminium epoxy - fast det är inte knådbart utan funkar
mer
som vanlig epoxy och flyter ut lite. Vad som är bäst?
Well... det får nog du avgöra själv.
Epoxyn
ditlagd, funkar ungefär som modellera - fast kladdigare. Delvis
löslig i vatten (innan den härdar)
som gör att det
går att få det rätt snyggt redan från början.
PVC eller Latex-handskar är ett måste.
Låt härda
över natten, helst i 30-gradig värme. Varken varmare eller
kallare.
2005-01-04: Portning-skolan, del 2.1
Bearbetad
potta, bilder från båda håll. Återstår
nu bara "golvet" och korta radien samt att rensa ur
ventilstyrningarna från epoxy med en 5.00 mm styrningsfräs.
2005-01-05: Portning-skolan, del 3 (sista delen)
Golvet
putsat till en snygg radie och insuget är rektangulärt vid
den "tajta" passagen,
dvs den passage/strypning som ger
ökad gashastiget om det är rätt utfört.
Styrningarna
upprensade. Påbörjat öppnandet kring ventilerna så
att öppningsarean gentemot
ventil/säte även blir
lika mellan ventil/förbränningsutrymme. Notera att den
arean är ca 25%
av ventilens diameter. Här fuskas det
mycket bland trimmarna för att "behålla"
kompressionen
men den lilla effektförlust som
kompressionssänkning överträffas vida av det större
insugsflöde
man får, dvs ökad gasthastighet - som
man ju vill ha, gärna mer av.
Slutresultatet,
tillputsat och slipat. Tjusigt värre! Återstår
endast att borsta bort epoxyrester
från sätena samt
montera ventiler - i det här fallet, 30 mm insugs och 26.5 mm
avgas.
Vad kan man förvänta sig få
ut av en sån här portning med 30/26.5? En 1340cc
gsxr1127'a
ger med helt plana kolvtoppar 11.2:1 i kompression med
den här lilla 24 cc toppen, med
Mikuni RS40-förgasare
och ett hyffsat öppet avgassystem och originaltändning (som
f.ö.
räcker för minst 300 hästar) ska du få
ut runt 180 hästar på bakhjulet. Med hetare
kamaxlar
och 31.5/27.5 ventiler, nånstans runt 195 hästar. Med
Lectron 44'ors
förgasare, runt 205 hästar. Med ett
Murray "stepped" sidewinder ca 215 hästar.
Vill du ha värre flås än så
här, lär du kontakta någon som orkar montera
utflyttade
ventilstyrningar och mycket mera jobb bakom det hela.
Som du kanske märkt tog
det mig 7 dagar à 4 timmar att
få toppen i den här skicket. Kostnad hos en
etablerad
trimmare, förmodligen runt 15000 kronor, exklusive
ventiler.
Så - vad väntar du på? Slå sönder spargrisen, köp verktyg och börja trimma! :-)
2005-01-06: Ventilrenovering
Den
vänstra ventilen kommer ur en gsxr-750 motor som gått 3000
mil. Notera hur svårt
koksad "baksidan" på
ventilen är. Det kan bidra till detonation om det vill sig
riktigt illa!
Det största problemet är att insuget
flödar väldigt dåligt med en koksad ventil.
Ventilen
till höger är rengjord - och det är så den ser
ut om man har gjort ett ventiljobb
vid 600-mila servicen. Har man
även kört in hojen "rätt", dvs med
varierande belastning
och inte "kärringkört"
den, kan ventilen ha en chans att förbli ren och flöda bra
hela sin livstid.
Här
kan du se den modifiering av insugsventiler jag gör för att
få dem att bli avgasventiler.
Har man tur är
insugsventilerna i Inkonel-stål, dvs rostfritt och
icke-magnetiskt och man kan
då slipa om de 28.5 mm
insugarna att bli 26.5 mm avgasventiler. Fungerar väldigt bra.
Utföres endast på begäran.
2004-11-22:
Ännu nyare kamera! ;-)
Min
egen 30/26 turbo-topp som fått lite epoxy ilagt samt
lite
"uppflåsning" kring ventilerna i
förbränningsutrymmet.
2004-12-18, ny kamera :-)
Ronny
Nordgrens topp har fått ett 30/26.5 jobb samt lite epoxy
pålagt,
återstår att städa upp efter
plastningen och montering.
Wibbes
topplock, trimmat av Grottis (RIP), reparerat av mig