GSX-R '86-'92 1100 -- sammanställt av Magnus "Wibbe" Wimark
TIPS & FAKTA

Här kommer jag att ge lite tips och fakta som jag har stött på när jag skruvat med mina motorer och hojjar. Tänkte börja med en liten översättningstabell på alla bokstäver, siffror och färger på lager och lager lägen. Kan vara bra o veta när man önskar ett visst lagerspel på veven och vevstakarna. Det började när jag skulle byta till Carrillostakar och inga Suzukihandlare här i stan visste vilket vevlager jag skulle ha för att få rätt spel. Det finns ju inga liknande märkningar som på orginalstakarna, och beställa hem lager i alla olika färger och prova med plastigauge blir lite dyrt (för lager har ju inga butiker hemma här iaf!).
Tar för givet att ni vet vart märkningarna sitter? Annars kan ni ju kika här:
Märkning vevstakar
Märkning vev o ram lager
Skillnaden mellan orginalstake o Carrillo


Tjocklekar på vevlager:
GRÖN = 1,480 - 1,484 mm
SVART = 1,484 - 1,488 mm
BRUN = 1,488 - 1,492 mm
GUL = 1,492 - 1,496 mm

Diameter storändan orginalstakar:
1 = 41,000 - 41,008 mm
2 = 41,008 - 41,016 mm

Diameter vevtappar:
1 - 37,992 - 38,000 mm
2 - 37,984 - 37,992 mm
3 - 37,976 - 37,984 mm

Tjocklekar på ramlager:
GRÖN = 1,486 - 1,490 mm
SVART = 1,490 - 1,494 mm
BRUN = 1,494 - 1,498 mm
GUL = 1,498 - 1,502 mm

Diameter på hålet för ramtappen i blocket:
A = 39,000 - 39,008 mm
B = 39,008 - 39,016 mm

Diameter ramtappar:
A = 35,992 - 36,000 mm
B = 35,984 - 35,992 mm
C = 35,976 - 35,984 mm

Tjocklekar på lager för axialspelet vevaxel:
SVART = 2,36 - 2,38 mm
GRÖN = 2,42 - 2,44 mm
RÖD = 2,46 - 2,48 mm

Sen när man beställer vevlager så får man beställa 8 lager för att det ska räcka till 4 vevstakar, men dom levereras i paket om 2. Så var beredd på det när man frågar om pris, då får man på en lager halva, men det går ju åt 2 per stake.

Och när man byter till Carrillosar i en dragracemotor, så rekommenderas gröna lager rakt av, p.g.a. att en sån motor varmkörs ju inte alltför mycket. Kan ju även tänkas att olika motorbyggare har lite olika ideer beroende vilken olja man kör på. Själv åker jag med mineralolja, Unocal 76, 20/50 vilket visat sig funka mycket bra för min koppling och kammar, mm. Men då varmkör jag ordentligt.
OBS! Använd infon på eget bevåg, jag kan ej ställas som skyldig om det går åt H-E! men jag använder den, och sen kontroll mäter jag med plastigauge.